המסגרות

החינוכיות

המסגרות החינוכיות של פרויקט יוניטף פועלות יום-יום בתל אביב, ברחובות ובאילת, בתמיכת משרד הרווחה והכלכלה, תורמים נדיבים והרשויות המקומיות. אנחנו הקרן למעורבות חברתית, העמותה שפיתחה ומפעילה את פרויקט יוניטף. המטרה שלנו היא להעניק לילדים שקופים בגיל הרך חינוך איכותי ומפוקח וילדות בטוחה, ללא קשר למעמדם האזרחי והחברתי.

בהתאם למודל שלנו, כל מסגרת שייכת לבעלת עסק מהקהילה כשלצדה עובדות מדריכה פדגוגית ורכזת מטעם העמותה שלנו. שיתוף הפעולה בינינו מאפשר לנו להעניק חינוך איכותי ומפוקח לכל הילדים, להכשיר את הצוותים החינוכיים שעובדים עמם, ולסייע לקדם שיויון הזדמנויות לחינוך בישראל. 

מעונות יום

  • מעונות היום של יוניטף הינם המסגרות החינוכיות הנפוצות ביותר של המיזם שלנו. 
  • הם פועלים במבנים עירוניים בבעלות הרשות המקומית. 
  • לומדים בהם תינוקות ופעוטות מגיל 3 חודשים ועד גיל 3 שנים, בין השעות 18:00-7:00 מדי יום.
  • כיום פועלים 15 מעונות יום במסגרת מודל יוניטף, בהם לומדים 525 תינוקות ופעוטות. 

משפחתונים

  • רוב המשפחתונים פועלים בשיתוף הכנסייה הקתולית, בדירות פרטיות בדרום תל אביב. 
  • לומדים בהם תינוקות ופעוטות מגיל 3 חודשים ועד גיל 3 שנים, בין השעות 18:00-7:00 מדי יום.
  • בכל משפחתון יש 7 ילדים בלבד.
  • כיום פועלים 10 משפחתונים, בהם לומדים 70 תינוקות ופעוטות.

מועדניות לילדי
גני עירייה

  • תוכניות חינוכיות לילדים מגיל 6-3 שמתקיימות יום-יום אחרי גני העירייה, בין השעות 18:00-14:00.
  • התוכנית הראשונה שלנו הוקמה בשנת 2010, בשיתוף מחלקת החינוך של עיריית תל אביב, ותרומתם הנדיבה שלמשפחת פרנהוט-גולדווסר. בהמשך סייעו להרחיב את הפעילות קרן שפירו.
  • כיום פועלות 12 מועדוניות בהתאם למודל יוניטף, בהן לומדים כל יום 300 ילדים.

הכשרה מקצועית והדרכה פדגוגית 

המטפלת במסגרת החינוכית היא דמות מרכזית בחייו של הילד, ושנייה רק למשפחתו. לכן היא גם בעלת השפעה עמוקה ומכריעה על התפתחותו הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית כאחד. מהסיבה הזו, אנו משקיעות משאבים רבים בהכשרתה, ומעניקות לה ולצוות החינוכי כולו ליווי מקצועי-פדגוגי צמוד, רציף ונרחב: הן על ידי מעורבות ישירה ומודלינג בכיתה (Hands on), הן על ידי תצפיות וניתוח (Hands off), והן על ידי תמיכה וחיזוק התנהגויות רצויות כאשר המדריכה משמשת פיגום ותמיכה (Hands out). 

ההדרכה מטעם העמותה מתקיימת בגישה מבוססת יחסים, בדומה למודל יוניטף כולו. המדריכה החינוכית בונה מערכת יחסים קרובה עם המודרכת, ואף מסייעת בליווי מערכות היחסים המקבילות של המודרכת עם הילדים, ההורים והצוות החינוכי במסגרת. כמו כן, ההדרכה מתקיימת מתוך רגישות רבה להבדלים התרבותיים הקיימים, סובלנות ולמידה הדדית – כבסיס לשיתוף פעולה, אמון, כבוד ומסוגלות. 

נוסף לאלה, ההדרכה הפדגוגית ביוניטף מתבצעת גם דרך עדשת הטראומה. כלומר, הליווי מתבצע מתוך הכרה בהיותם של הפעוטות והילדים בסיכון, והבנה כי הם מתמודדים עם מצבים מורכבים שבאים לידי ביטוי בין היתר גם בהתנהגותם. הליווי המקצועי פועל במטרה להשיב כל ילד למסלול התפתחותי תקין, המבוסס על יחסי התקשרות מיטיבים.          

מעטפת סוציאלית וטיפולית לילדים ולהוריהם

כדי להעניק לילדי יוניטף את התנאים הטובים ביותר להתפתחות אישית ועתיד מיטיב, לצד החינוך האיכותי, אנו גם מפעילות מעטפת טיפולית וסוציאלית נרחבת. עבור כל ילד ומשפחתו נבנית תוכנית טיפול פרטנית ומותאמת אישית, בשיתוף פעולה מלא עם ההורים. אנו רואות בהם וברווחת המשפחה כולה תנאים הכרחיים להצלחת הטיפול והסיוע לילדים, זאת בהתאם לגישות שמובילות את העשייה שלנו.

העבודה הטיפולית מתבצעת בעיקרה על ידי הרכזות במסגרות החינוכיות של יוניטף ובשיתוף מגוון אנשי מקצוע נוספים, מתוך העמותה ומחוצה לה. בהקשר הזה אנחנו מקיימות שיתופי פעולה רבים עם משרדי הממשלה, גורמים מקצועיים והאקדמיה הישראלית, וילדי יוניטף מוזמנים להשתתף במגוון תוכניות טיפוליות, בהן: טלטף של משרד הבריאות; מאוחדת עד אלייך; פרויקטים של הכשרה מעשית לסטודנטים לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב ותוכנית שוורץ של בית הספר לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה העברית שבירושלים; פרויקטים התנדבותיים של סטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל אביב יפו; ועוד.

בנוסף, כדי לבנות מענה טיפולי למשפחות ולילדים שזקוקים לליווי תומך ונרחב יותר, העמותה גם ייסדה ומפעילה את מרכז סידרה, המתמחה במתן פתרונות טיפוליים וסוציאליים לאוכלוסייה שקופה. המרכז, שנמצא בשכונת התקווה שבתל אביב, פועל לחיזוק התא המשפחתי של הילדים באמצעות הדרכות הורים, קבוצות טיפוליות שונות, המשחקייה הטיפולית – המופעלת על ידי מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית קלינית, טיפול דיאדי, 
 ואף סיוע סוציאלי למשפחות הזקוקות לכך. 

מערך קהילתי לחיזוק המשפחות ורווחת הקהילה

המטפלת במסגרת החינוכית היא דמות מרכזית בחייו של הילד, ושנייה רק למשפחתו. לכן היא גם בעלת השפעה עמוקה ומכריעה על התפתחותו הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית כאחד. מהסיבה הזו, אנו משקיעות משאבים רבים בהכשרתה, ומעניקות לה ולצוות החינוכי כולו ליווי מקצועי-פדגוגי צמוד, רציף ונרחב: הן על ידי מעורבות ישירה ומודלינג בכיתה (Hands on), הן על ידי תצפיות וניתוח (Hands off), והן על ידי תמיכה וחיזוק התנהגויות רצויות כאשר המדריכה משמשת פיגום ותמיכה (Hands out). 

ההדרכה מטעם העמותה מתקיימת בגישה מבוססת יחסים, בדומה למודל יוניטף כולו. המדריכה החינוכית בונה מערכת יחסים קרובה עם המודרכת, ואף מסייעת בליווי מערכות היחסים המקבילות של המודרכת עם הילדים, ההורים והצוות החינוכי במסגרת. כמו כן, ההדרכה מתקיימת מתוך רגישות רבה להבדלים התרבותיים הקיימים, סובלנות ולמידה הדדית – כבסיס לשיתוף פעולה, אמון, כבוד ומסוגלות. 

נוסף לאלה, ההדרכה הפדגוגית ביוניטף מתבצעת גם דרך עדשת הטראומה. כלומר, הליווי מתבצע מתוך הכרה בהיותם של הפעוטות והילדים בסיכון, והבנה כי הם מתמודדים עם מצבים מורכבים שבאים לידי ביטוי בין היתר גם בהתנהגותם. הליווי המקצועי פועל במטרה להשיב כל ילד למסלול התפתחותי תקין, המבוסס על יחסי התקשרות מיטיבים.